З 16 січня 2021 року стаття 30 Закону "Про забезпечення функціонування української мови як державної" набирає чинності.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяУповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь повідомив, що зміни стосуються всіх представників сфери послуг.
"Український споживач нарешті отримає право на обслуговування державною мовою за замовчуванням – в супермаркеті або в інтернет-магазині, в кафе або ресторані, в банку або в аптеці, на АЗС або на вокзалі, в спортзалі або бібліотеці і т.п. винятків небагато: лише на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою", - пояснив омбудсмен.
Також українською повинні бути цінники, інструкції, маркування, квитки, меню і т.п. У той же час інформація може дублюватися і на інших мовах.
Кремінь розмістив на своїй Facebook-сторінці інструкцію про те, що робити у випадку, "якщо порушується ваше право на отримання інформації або послуг державною мовою":
- Спробувати залагодити ситуацію "на місці", попросивши співробітника обслужити вас державною мовою.
- У разі відмови співробітника звернутися до керівництва закладу або на їх "гарячу лінію" (торговельної мережі, аптеки, АЗС тощо).
- У разі відмови або відсутності забезпечення надання послуг державною мовою варто зафіксувати факт відмови за допомогою аудіо, відео або письмового підтвердження свідків. Також варто зафіксувати інформацію про заклад/установу (назва, адреса, контакти).
- Надіслати скаргу уповноваженому із захисту державної мови на електронну пошту skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнивши відповідну форму на сайті https://mova-ombudsman.gov.ua/. Також можна надіслати письмову скаргу за адресою: 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12.
У тексті скарги потрібно вказати: ПІБ, адреса проживання, суть скарги, хто саме потенційно порушив нові норми закону, як саме, коли і за якою адресою. До звернення варто прикріпити докази, що підтверджують факт порушення.
У письмовій скарзі необхідно вказувати дату її складання. В електронній слід вказувати e-mail або іншу інформацію для зворотного зв'язку. Ставити підпис текстом скарги при відправці її в електронному варіанті не обов'язково.
Кремінь зазначив, що скарги можна подавати уповноваженому протягом півроку з моменту фіксації порушення.
На порушника складають протокол і оголошують постанову про стягнення з підприємства штрафу від 300 до 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – це 5100 і 6800 грн відповідно.
Нагадаємо, обслуговування українською: що робити, якщо відмовили в законному праві.
Як повідомляв портал Знай.uа, киянку в тролейбусі зацькували за українську мову.
Також портал Знай.uа писав, чому штрафи за обслуговування російською користі не принесуть.